Egy férfiak uralta világ?

Még 2018-ban is, amikor a Reuters megkérdezett női kereskedőket, sokan közülük azt mondták, hogy nem érzik magukat nem oda illőnek a férfiak által uralt arénában.
Még ugyanebben az évben, a feltörekvő #MeToo mozgalom ihletése által - amelynek célja a szebbik nem felhatalmazása volt-, több cég megpróbált javítani alkalmazottai nemi arányának összetételén. Például, a JPMorgan Chase már két éve működtette a Women Who Trade programját, amelynek célja a nők behálózása a kereskedéssel foglalkozó munkahelyeken. A 2018-as év júniusától ítélve azonban „nem hiszem, hogy sokat változott volna” – jegyezte meg Jon Regan, Sheffield Haworth-től, a nők általános képviseletével kapcsolatban a kereskedési környezetben. Regan kutatása azt sugallta, hogy akkoriban a professzionális kereskedési pozíciók mindössze csak 12-15%-át töltötték be nők.
És mégis, úgy tűnik, jó okuk van arra, hogy a nők előrébb haladjanak, és betörjenek a pénzügyi kereskedés világába is. Az Edward Jones-tól, Kate Warne kutatása szerint, a nők körülbelül 90%-ának előbb vagy utóbb meg kell ragadnia élete pénzügyi uralmát. Mennyire állunk közel a női kereskedőkkel szembeni megbélyegzés leküzdéséhez? Csatlakozzon most hozzánk egy kis beszélgetésre.
Vajon hogyan viszonyulnak a nők a pénzügyi kereskedéshez?
Egy 2001-es tanulmányban, Terence Odean és Brad Barber viselkedési közgazdászok megállapították, hogy a kereskedési gyakoriság 45%-kal magasabb a férfi kereskedőknél, mint a nőknél. A férfiak túlműködésük miatt 2.65%-kal csökkentették a keresetüket, míg a nők ugyanezen okból 1.72%-os veszteséggel néztek farkasszemet. A kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy a férfiak túlzott magabiztossága magyarázza az adatokat. „A nők megfontoltabbak, mint a férfiak, ezért kereskedőként kevésbé aktívak” – magyarázza Gary Belsky szerző, „ami a kutatás szerint erősen azt sugallja, hogy jobb kereskedőkké teszi őket”.
Ami a kereskedési stratégiát illeti, egy másik kutatási projekt, amelyet 1995 és 2011 között végeztek, kimutatta, hogy a nők hajlamosak voltak részvényeket venni nagy árfolyamesések után, majd eladni éles növekedést követően, és ezért így kiváló eredményeket értek el, különösen a Nokia részvények 2007-2008-as felfutása során. A nők tájékozottabbnak tűntek, mint férfi társaik, és a kutatók végül azt írták, hogy „a nők sokkal jobb kereskedők, mint a férfiak, abban az esetben, amikor saját pénzüket használják fel”.
Magabiztosság
Néhány kutató szerint, az egyik kihívás, amellyel a nők szembesülnek a pénzügyi kereskedés során, az az önbizalom. Megfélemlítheti őket a pénzügyi kereskedés rohanó világa, különösen akkor, ha annak kultúrája hagyományosan és alapvetően olyan nagymértékben férfias. Azonban, Kate Warne ebben a tekintetben nem szimpatizál a leendő női kereskedőkkel. „Akár félsz, akár nem félsz” – figyelmeztet, „a befektetés olyasvalami, amit meg kell tanulnod csinálni”.
Még 2017-ben a Goldman Sachs felállított egy saját nyolc hónapos programot abból a célból, hogy a nőket mentorálási és munka-árnyékolási projektekkel ösztönözze pénzügyi kereskedőként. Goldman még azt is elmondta, hogy azt szeretnék, ha a személyzet fele végül nő lenne. Az ehhez hasonló erőfeszítésekkel szembeni ellenállás az, hogy még ha a cégek motiváltak is a nők aktív integrációjára, „nincs olyan sok nő a folyamatban” – mondja Ross Gregory, a Proco Commodities munkatársa. Úgy tűnik, sok nő még mindig úgy érzi, mintha teljesen alkalmatlan lenne a pénzügyi kereskedés területén, és időbe telhet, amíg e tekintetben magabiztosabbá válnak.
Az út előttünk
A Citigroup például, úgy próbálta megoldani ezt a problémát, hogy főiskolákra járt, és nőkkel beszélt a pénzügyi kereskedésről, mint karrierről. Az ehhez hasonló kezdeményezésekre irányuló nyomást fenntartja az a követelmény, hogy a nagyvállalatoknak, mint például a Bank of America-nak és a Citigroupnak nyilvánosságra kell hozniuk a cégükben lévő személyek nemi összetételeire vonatkozó adatokat, a fizetési különbségeket és a munkavállalók sokféleségét is.
Eközben a női teljesítmények a kereskedés területén sok okot adnak a bátorításra. Valójában „a nők jobban teljesítenek, mint a férfiak, és sokkal kevesebb kockázattal járnak” – mondja Kathy Murphy, a Fidelity munkatársa. Mások rámutattak arra, hogy a női kereskedők hajlamosak 50%-kal kevesebbszer megszegni a kereskedési szabályokat, mint a férfiak, ami nagy változást jelenthet bármilyen méretű cég számára, mivel a több százmillió dolláros bírságot néha ki kell fizetniük a kereskedési szabályok megsértéséért.
Reméljük, hogy az idők változnak, és a nők egyre jobban és jobban érzik majd magukat a pénzügyi kereskedésben, ahogy telnek a hónapok. Az olyan nők, mint amilyen például Geraldine Weiss is, a nagyon jól ismert pénzügyi tanácsadó, aki már 1966-ban megalapozta hírnevét ezen az üzleti területen, mind kiállnak a mai női kereskedők mellett, és emlékeztetnek mind a női pénzügyi kapcsolat erejére mind pedig a női akarat erejére.