Miért sikeresebb befektetők a nők?

A világ egyik legsikeresebb befektetőjéről valószínűleg még sosem hallottál. Életének több évtizedét töltötte valódi identitását leplezve.
Geraldine Weiss egy pénzügyi tanácsokat adó hírlevéllel rukkolt elő az 1960-as években, G. Weiss néven, így az olvasók nem tudhatták, hogy nőnemű. A nemének eltitkolása szükségszerű volt ahhoz, hogy komolyan vegyék.
A Berkeley-n diplomázott. Hihetetlenül erős munkamorállal rendelkezett, de egyetlen brókercéghez sem nyert felvételt. Így saját kezébe vette az irányítást.
A Wall Streetet továbbra is az alfahímek uralják, de a nők eközben jobb eredményeket érnek el
Bárcsak azt mondhatnám, Ms. Weiss hírlevelének elindulása óta változott a női befektetőkhöz való hozzáállás. De sajnos nem.
Egy, a Fidelity által szervezett felmérésben a válaszadók kevesebb, mint 9 %-a gondolta úgy, hogy a nők jobb befektetők a férfiaknál.
A tények viszont ennek pont az ellenkezőjét mutatják.
A Berkeley Egyetem kutatóinak tanulmányában közel 35000 háztartást elemeztek, ahol megvizsgálták a nők és férfiak befektetési szokásait.
A következő eredményre jutottak:
A férfiak 45 %-al gyakrabban tradeltek, mint a nők
A nők éves átlagban 0,94 %-al jobban teljesítettek, mint a férfiak
A legfrissebb tanulmányok ezt szintén alátámasztják.
A Warwick Business School 2456 befektetőt, köztük 450 nőt kérdezett ki. A nők évente kb. 1,2 %-al teljesítettek jobban a férfiaknál.
A Fidelity egy újabb felmérésében több mint 8 millió befektetési számlát néztek át. A konklúzió: a nők többet keresnek és jobb befektetők.
Ha belegondolunk, teljesen logikus ez az egész.
A férfiak nagyobb valószínűséggel bízzák el magukat, legalábbis ami a portfóliójuk menedzselését illeti. Túlbecsülik a személyes kontrolljukat az események kimenetele felett. Ez a mentalitás indokolatlanul sok pozíció nyitásához és zárásához vezet, ami azon túl, hogy nem a legsikeresebb stratégia, még a tranzakciós költségeket is megemeli.
A másik tényező, amit nem hagyhatunk figyelmen kívül az, hogy hogyan reagálnak a nemek a piac árfolyamingadozásaira. Egy túlzottan magabiztos befektető sokszor érez késztetést arra, hogy bikapiacon jól bevásároljon, medvepiacon viszont túl sokszor ad el, hogy a jövőbeli veszteségeit minimalizálja. Ha valaki igazán sikeres befektető szeretne lenni, tudatosítania kell magában, hogy ezt fordítva kell csinálni. A fent említett impulzív kereskedésre a férfiak jellemzően sokkal inkább hajlamosak.
Milyen következtetést vonhatunk le a tanulmányokból és Geraldine Weiss munkásságából?
Több, mint 30 éven keresztül Ms. Weiss hírlevele olyan befektetési termékeket ajánlott, melyek éves hozama átlagosan 11,2 % volt. Túlszárnyalta a piac 9,8 %-os teljesítményét, mindemellett sokkal kevésbé volt volatilis.
Hogyan csinálta?
Kritériumokat állított fel, melyek alapján kiválasztotta a befektetési termékeket (elsősorban részvényeket).
A befektetési stratégiájának a lényege az, hogy magas osztalékot fizető cégek papírjait vásárolja, és akkor adja el, mikor az osztalékráta történelmi mélypontjára esik. Weiss szerint a cégek trükközhetnek a profit és bevétel tekintetében, az osztalékok viszont nem hazudnak, így ez sokkal biztonságosabb indikátor egy cég valódi értékével kapcsolatban.
Geraldine Weiss nem hagyta, hogy a túlzott magabiztossága, vagy érzelmei irányítsák a befektetési döntéseit. Jól átgondolt stratégiájával túlszárnyalta a piac teljesítményét.
Amennyiben kezdő női befektető vagy, de szeretnél a következő Ms. Weiss lenni, olvasd el a témában írt könyveit (nem jelent meg magyarul, de angolul elérhető), és alkalmazd az ott leírtakat.